Öncelikle dikkat eksikliği hiperaktivite tanısını bir hastalık, utanç verici bir durum olarak değerlendirilmemelid ir. Sizler dünyanın en şanslı ailelerinden sadece birisiniz. Çok özel çocuklar sizinle birlikte yaşamayı seçmişler. Zeki, hareketli inanılmaz sevecen olan bu çocuklar ile yaşamak zor ancak ufak tefek tavsiyeler ile onlarla yaşamayı zevkli hale getirebilirisiniz. Hiperaktivite dikkat eksikliği bozukluğu tanısı kristal ve indigoların üzerin yapıştırmış durumdadır. Klasik dünya kurallarına uymayan her şey hastalık gözü ile bakıldığı için( bazı fiziksel rahatsızlıklar hariç) düzeltmeye kalkan insanlık bilmeden çok kıymetli olan değerleri köreltebilmektedirle r.
Umarız yeni yazı dizimiz bütün dikkat eksikliği hiper aktivite tanısı konulan çocuklarımıza ve ailelerine yardımcı olur.
DİKKAT EKSİKLİĞİ VE HİPER AKTİVİTE BOZUKLUĞUNUN TEMEL BELİRTİLERİ
Dikkat eksikliği hiperaktivite bozukluğu, bireyin yaşına ve gelişim düzeyine uygun olmayan dikkat sorunları, aşırı hareketlilik ve istekleri erteleyememe( dürtüsellik) ile kendini gösterir.
Bu bozukluğun üç temel belirtisi vardır:
Dikkat eksikliği
Aşırı hareketlilik
Dürtüsellik Bir kişide dikkat eksikliği hiper aktivite bozukluğunun varlığından söz edile bilinmesi için bu belirtilerin;
*7 yaştan önce başlamış olması,
*Birden fazla ortamda görülüyor olması,
*Sürekli olması ve kişinin günlük yaşamını etkileyecek boyutta olması gerekmektedir.
AMERİKAN PSİKİYATRİ BİRLİĞİ’NİN TANIMLADIĞI DİKKAT EKSİKLİĞİ HİPERAKTİVİTE BOZUKLUĞU ÖLÇÜLERİ:
1. DİKKAT EKSİKLİĞİ ÖLÇÜLERİ
a) Belirli bir işe dikkatini vermekte zorlanır
b) Dikkati kolayca dağılır
c)Dikkatsizce hatalar yapar
d)Başladığı işi bitiremez
e)kendisiyle konuşurken dinlemiyormuş gibi gözükür
f) Görev ve etkinlikleri düzenlemede zorlanır
g)Yoğun zihinsel çalışmalar gerektiren işleri yapmaktan kaçınır.
h)Etkinlikler için gereken eşyaları kaybeder
ı)Günlük etkinliklerde unutkandır
Bu dokuz belirtiden en az altısının, en az altı aydır birden fazla ortamlarda göürülüyor olması durmunda dikkat eksiliği tanısı konulşabilinir. 2- HİPERAKTİVİTE ÖLÇÜTLERİ
a) Eli ayağı kıpır kıpırdır
b)Oturduğu yerde oturamaz
c) Gereksiz yere sağa sola koşturur, eşyalara tırmanır
d)Sakince oynamakta zorlanır
e) Sürekli hareket eder ya da sanki motor takılmış gibidir
f) Çok konuşur.
3.DÜRTÜSELLİK ÖLÇÜTLERİ
a) Sorulan soru tamamlanmadan yanıt verir
b)sırasını beklmekte güçlük çeker
c) Başkalarının sözünü keser veya oyunlarında araya girer
Hiperaktivite ve dürtüsellik ölçütü olarak tanımlanan dokuz belirtiden en az altısının, en az altı aydır birden fazla ortamlarda göürülüyor olması durmunda dikkat eksiliği tanısı konulşabilinir.
1.DİKKAT EKSİKLİĞİ:
Dikkat eskilliği, dikkat süresinin ve yoğunluğunun kişinin yaşına göre olması gerekenden az olmasıdır. Dikkatin belirli noktaya toplanamaması ve kolayca dağılması, dağınıklık, unutkanlık, eşyaları kaybetme, dikkatsizce hata yapma gibi belirtilerle kendini gösterir.
Dikkat eksikliğinde temel sorun kişinin belirli bir şeyle ilgilenirken o sırada içinden gelen başka bir şey yapma isteğine engel olamamasıdır. Böylece o anda konsantre olduğu işi bırakır ve diğer işe yönelir, bu dışarıdan dikkatin dağılması olarak değerlendirilir
Sizinle konuşurken bir yandan saçınızı, üstünüzdekileri yada odanızı incelerler . Böylece başkalarını dikkatini çekmeyen ufak tefek ayrıntıları da hızla fark edebilirler.
Sizinle konuşurken bir yandan saçınızı, üstünüzdekileri yada odanızı incelerler . Böylece başkalarını dikkatini çekmeyen ufak tefek ayrıntıları da hızla fark edebilirler.
Dikkat eksikliği olan bireylerin dikkat becerileri yaşıtlarının dikkat süresi ve yoğunluğundan daha azdır.Örneğin DEHB olan 10 yaşındaki bir çocuğun dikkat süresi ve yoğunluğı 7 yaşındaki bir çocuğun dikkat süresi ve yoğunluğu kadardır. Dikkat süresi ve yoğunluğu her yaşta farklıdır. 5-6 yaşlarındaki bir çocuk için kabul edilebilecek dikkat süresi 12 yaşındaki bir çocuk için kısadır.
Dikkat Eksikliği Olan Çocukları Aile ve Öğretmenleri tarafından Tanımlamaları
“ söylediklerim bir kulağından giriyor öteki kulağından çıkıyor”
“sanki aklı başka yerde çok dalgın”
“Bilgisayar başında saatlerce oturabiliyor ama ödev başında en çok 10 dakika”
“ Çok sık eşya kaybediyor”
“Dersi dinlemiyor, sürekli etrafı ile ilgili yada hayal kuruyor”
“ Başladığı işi bitirmiyor”
“ Sınavlarda dikkatsizce hatalar yapıyor”
“soruları sonuna kadar okumadan yanıtlıyor”
“ ödev başında çok yavaş 10 dakikalık işi üç dört saatte yapıyor”
2.AŞIRI HAREKETLİLİK:
Aşırı hareketlilik( hiperaktivite) bireyin yaşına ve gelişim düzeyine uygun olmayacak biçimde hareketli olmasıdır. Uzun süre yerinde oturamama otururken elin ayağın kıpır kıpır olması, çoğu zaman hareket halinde olma, çok konuşma gibi belirtilerle kendini gösterir.
NİSAN, 2008
|
---|
AŞIRI HAREKETLİ OLAN ÇOCUKLARI AİLE VE ÖĞRETMENLERİ TARAFINDAN TANIMLAMALARI
“ DAHA KARNIMDAYKEN KIPIR KIPIRDI”
“ SÜREKLİ HAREKET HALİNDE, YÜRÜMEZ KOŞAR”
“ YA KONUŞUR YA SESLER ÇIKARIR”
“ TELEVİZYON İZLERKEN BİLE HAREKET EDER”
“ SINIFTA NEREYE BAKSAM ONU GÖRÜYORUM”
“ SIRADA OTURURKEN BİLE ELİ AYAĞI HAREKET EDİYOR”
ÇOK KONUŞMAK DA SIK KARŞILAŞILAN BİR AKTİVİTE BELİRTİSİDİR. KONUŞMA BİÇİMLERİ GENELLİKLE DAĞINIK, KONUDAN KONUYA ATLAR BİÇİMDE YADA SÜREKLİ SORU SORMA ŞEKLİNDEDİR. ÇOĞUNLUKLA SORDUKLARI SORUNUN YANITINI DİNLEMEZLER.
3.DÜRTÜSELLİK
DÜRTÜSELLİK GENEL OLARAK BİREYİN DAVRANIŞLARINI KONTROL EDEBİLMESİNDE SORUN OLMASIDIR. ACELECİLİK, İSTEKLERİ ERTELEYEMEME, SÖZ KESME, DÜŞÜNDÜĞÜNÜ HEMEN YAPMA,AKLINA GELENİ GELDİĞİ ANDA SÖYLEME, SIRASINI BEKLEMEKTE GÜÇLÜK ÇEKME GİBİ BELİRTİLERLE GÖSTERİR.
DÜRTÜSELLİĞİ OLAN ÇOCUKLARI AİLE VE ÖĞRETMENLERİ TARAFINDAN TANIMLAMALARI
“ BU ÇOCUĞUN FRENİ YOK”
“10 YAŞINA GELDİ HALA SÖZ KESMEYİ ÖĞRENEMEDİ” “DÜŞÜNMEDEN HAREKET EDER” “SABIRSIZDIR, İSTYEKLERİ HEMEN OLSUN İSTER” “ ASLA SIRA BEKLEYEMEZ” “DAHA SORUYU TAMAMLAMADAN CEVABINI VERMEYE KALKIYOR” “ BİR ÇOK KEZ CEZA ALMASINA KARŞIN AYNI DAVRANIŞLARI TEKRAR YAPIYOR”
DÜRTÜSELLİĞİN TEMEL NEDENİ KİŞİNİN BİR ŞEY YAPMADAN ÖNCE DÜŞÜNMESİ GEREKEN SÜRE BOYUNCA DURMALARINI SAĞLAYAN SİSTEMİN İYİ ÇALIŞMAMASIDIR. DAVRANIŞLARINI ORTALAMA VE SONUÇLARINA GÖRE DÜZENLEMEKTE VE YÖNLENDİRMEKTE ZORLUK ÇEKERLER. ÇÜNKÜ ONLARA “DUR” DİYECEK MERKEZ DE SORUN VARDIR.
BİR ŞEY YAPMADAN ÖNCE SONUCUNU, DAVRANIŞININ O ORTAM İÇİN UYGUN OLUP OLMADIĞINI DÜŞÜNMEDİKLERİ GİBİ, SÖYLEYECEKLERİ ŞEYLERİN KARŞISINDAKİ İNSANDA NASIL BİR ETKİ YAPACAĞINI DA DÜŞÜNEMEZLER.
KAYNAK : ANABABA-ÖĞRETMEN ELKİTABI
YAZAR: DR. ÖZLEM SÜRÜCÜ (ÇOCUK RUH SAĞLIĞI VE HASTALIKLARI UZMANI)
|
Yorum Gönder